Derfor må du
lese for barna

Barn som blir lest for har fordeler langt utover kosestunden
der og da. Leser du for barna, er du rett og slett med på å utvikle barnas hjerne.

Når vi leser for barn, øker aktiviteten i de delene av barnets hjerne som har med språk- og leseferdigheter å gjøre. Derfor er det viktig å begynne å lese for barna når de er små, og å lese ofte. På denne måten kan vi stimulere barnas språkutvikling og språkforståelse.

Litteratur er språk

Det er spesielt stor aktivitet i hjerneområdene som har med visualisering å gjøre, altså evnen til å danne seg bilder. At barna kan se historien for seg, forbereder dem, slik at de senere kan utvikle sine egne leseferdigheter.
Dette blir ekstra viktig når barna går over fra bildebøker til tekstbaserte bøker og må skape egne bilder til teksten for å forstå handlingen.
«Litteratur er språk», heter det. Når vi leser for barna, får de språktrening. Både form og innhold har betydning for hvordan barnet oppfatter en bok. I tillegg utvikles fantasien og kreativiteten hos barn som blir lest for.

%

av de med høy Donald-leseglede har også̊ høy generell leseglede


 

ABONNER PÅ DONALD DUCK

donaldfigur

ABONNER PÅ DONALD DUCK
BESTILL DONALD - FÅ FLOTT GAVE

Lesing kan inspirere barna til mange andre aktiviteter, som for eksempel:

  • å tegne og male hendelser fra boken
  • å lage rollespill eller teater der barna spiller hendelsene i boken, eller fortsetter der boken slapp
  • å kle seg ut som personene i bøkene
  • å sitte sammen og diskutere innholdet i boken

Roe ned i en travel hverdag

I en travel hverdag med masse aktivitet kan det å krype sammen i sofakroken være avslappende og godt. Barn som blir lest for, har stor sjanse for selv å finne glede og ro i bøkenes verden.
Det er en kjent sak at barn liker rutiner. Hvis man velger å lese for barna i samlingsstunden i barnehagen eller på sengekanten hjemme, vil dette bli et verdsatt innslag som barna nødig hopper over.

Inspirasjon til å lære

Bøker er med å øke barnas kunnskap. De minste barna lærer seg nye ord gjennom pekebøkene, og de større barna utvider kunnskapen sin gjennom ord og bilder, de lærer nye begreper og utvikler ordforrådet. Noen ganger når vi leser, er vi på jakt etter noe bestemt, mens vi andre ganger lærer spennende ting av å lese en bok vi egentlig leser som underholdning.
En god bok kan inspirere barna til mange andre aktiviteter, som for eksempel:

– å tegne og male hendelser fra boken
– å lage rollespill eller teater der barna spiller hendelsene i boken, eller fortsetter der boken slapp
– å kle seg ut som personene i bøkene
– å sitte sammen og diskutere innholdet i boken

Roe ned i en travel hverdag

I en travel hverdag med masse aktivitet kan det å krype sammen i sofakroken være avslappende og godt. Barn som blir lest for, har stor sjanse for selv å finne glede og ro i bøkenes verden.
Det er en kjent sak at barn liker rutiner. Hvis man velger å lese for barna i samlingsstunden i barnehagen eller på sengekanten hjemme, vil dette bli et verdsatt innslag som barna nødig hopper over.

Inspirasjon til å lære

Bøker er med å øke barnas kunnskap. De minste barna lærer seg nye ord gjennom pekebøkene, og de større barna utvider kunnskapen sin gjennom ord og bilder, de lærer nye begreper og utvikler ordforrådet. Noen ganger når vi leser, er vi på jakt etter noe bestemt, mens vi andre ganger lærer spennende ting av å lese en bok vi egentlig leser som underholdning.

Lesing kan inspirere barna til mange andre aktiviteter, som for eksempel:

  • å tegne og male hendelser fra boken
  • å lage rollespill eller teater der barna spiller hendelsene i boken, eller fortsetter der boken slapp
  • å kle seg ut som personene i bøkene
  • å sitte sammen og diskutere innholdet i boken