Derfor bør
barna lese Donald

Slik kan de minste oppleve mestring og leselyst.

Tunge ord, lange setninger og tykke bøker er ikke alltid å foretrekke, spesielt ikke for de minste. Tålmodigheten tar slutt, og lesing slutter å være spennende. Da er det godt vi har tegneserier.
Fra tidligere å bli sett på som smusslitteratur, har tegneseriesjangeren fått nytt liv. I dag er de kilde til inspirasjon og glede for barn i alle aldre, og eksperter anbefaler til og med å bruke tegneserier i leseopplæringen i skolen.

Tilpasset barnets alder

Fiksjon og eventyr, eller fakta og ekte hendelser – tegneserier kan treffe publikum i alle aldersgrupper. I flere tiår har Donald Duck og vennene hans fulgt med oss, og vi som er voksne i dag, vet hvor mye glede Andeby-gjengen har gitt oss.

Tegneserier for de minste barna tar i bruk store bilder og enkel tekst – det er grunnleggende for at minstemann skal få med seg det som skjer i fortellingen. Donald Duck og vennene hans er kjente fjes og effektive virkemidler for å engasjere og inspirere minstemann til leseglede.

Etter hvert som barna blir eldre og lærer seg flere språk kan tegneserier på engelsk med fordel introduseres. Læringskurven kan være bratt, selv om lesingen ikke føles som opplæring. For den litt eldre aldersgruppen, gjerne barn i 13–16 års alderen, kan det være aktuelt å introdusere tegneserier med spesifikke temaer.

%

av de med høy Donald-leseglede har også̊ høy generell leseglede


 

ABONNER PÅ DONALD DUCK

donaldfigur

ABONNER PÅ DONALD DUCK
BESTILL DONALD - FÅ FLOTT GAVE

Lesing kan inspirere barna til mange andre aktiviteter, som for eksempel:

  • å tegne og male hendelser fra boken
  • å lage rollespill eller teater der barna spiller hendelsene i boken, eller fortsetter der boken slapp
  • å kle seg ut som personene i bøkene
  • å sitte sammen og diskutere innholdet i boken

Store fordeler på skolen

Når man leser for barna, stimuleres de delene av barnets hjerne som har med språk- og leseferdigheter å gjøre. Dette er svært gunstig for barnas språkutvikling og språkforståelse, og er dermed verdifullt å ta med seg inn i skolearbeidet.

Tegneserier kan være veien til leseglede. Tekstboblene begrenser tekstmengden i rutene. Dette kan passe spesielt godt for barn som nettopp har lært å lese, eller som sliter med å få flyt i lesingen. Samtidig gjør kombinasjonen av tekst og bilde at det er lettere både å forstå og få med seg handlingen. Det siste, evnen til å forstå innholdet i en tekst, er noe av det vanskeligste og samtidig viktigste i leseopplæringen.

Barn som behersker lesekunsten vil ha bedre forutsetning til å lære andre fag, fordi hun eller han forstår innholdet i lærebøkene. Barn som er flinke til å lese har dermed store fordeler: Lesingen går av seg selv, og de kan konsentrere seg om innholdet i faget.

Store fordeler på skolen

Når man leser for barna, stimuleres de delene av barnets hjerne som har med språk- og leseferdigheter å gjøre. Dette er svært gunstig for barnas språkutvikling og språkforståelse, og er dermed verdifullt å ta med seg inn i skolearbeidet.

Tegneserier kan være veien til leseglede. Tekstboblene begrenser tekstmengden i rutene. Dette kan passe spesielt godt for barn som nettopp har lært å lese, eller som sliter med å få flyt i lesingen. Samtidig gjør kombinasjonen av tekst og bilde at det er lettere både å forstå og få med seg handlingen. Det siste, evnen til å forstå innholdet i en tekst, er noe av det vanskeligste og samtidig viktigste i leseopplæringen.

Barn som behersker lesekunsten vil ha bedre forutsetning til å lære andre fag, fordi hun eller han forstår innholdet i lærebøkene. Barn som er flinke til å lese har dermed store fordeler: Lesingen går av seg selv, og de kan konsentrere seg om innholdet i faget.

Lesing kan inspirere barna til mange andre aktiviteter, som for eksempel:

  • å tegne og male hendelser fra boken
  • å lage rollespill eller teater der barna spiller hendelsene i boken, eller fortsetter der boken slapp
  • å kle seg ut som personene i bøkene
  • å sitte sammen og diskutere innholdet i boken